21.02.2011

Dyrisk mote

Siden bloggen min heter Fauna kan vel de fleste gjette seg til at jeg er glad i dyr. Og ja, jeg er vel mer enn middels opptatt av dyr.

Men i dag tenkte jeg å skrive om en annen type dyr som også opptar meg, nemlig motedyrene. Ugler er observert, ikke bare i mosen, men gående på catwalken til kjente moteskapere som Marc Jacobs og hengende rundt på H&M. Rådyrene stirrer storøyd på oss fra rammene i de mest trendy galleriene og fra den billigste boden på Karl Johan. Småfuglene viser seg fra sin beste side på alt fra tapeter og bilder til kopper og sengetøy. Hvem starter egentlig slike moter? Er det kjendisene kanskje, eller en tilfeldighet?



Eller er det en eller annen steinrik fyr som sitter et sted og tenker "nei, nå trenger vi noen flere pandabjørner på matboksene og smykkene våre!" og så setter han igang den store fabrikken sin som spyr ut termoser, truser, tapeter, bordskånere, øredobber, plakater, t-skjorter og skrivebøker med pandaer på.

Nei, jeg tror nok heller at det er det mystiske som kalles "det ligger i tida" som er på ferde. Ingen går fri, og jeg skal ikke heve meg over det selv heller. Jeg elsker både ugler og rådyr, og lager mange av disse dyrene selv (bare se på småfuglen på banneret mitt). Men jeg tror det er sunt å ha et litt våkent blikk når "hermegåsa" er på ferde :-) Hva synes dere om motedyrene?

Jeg har vist denne illustrasjonen før også, men den passet så godt i denne innlegget. Her er det meste jeg har observert av trender i moteverdenen (det innbefatter da også design, kunst i tillegg til film og klesindustrien) i et eneste sammensurium. Jeg kaller den "Clichè øya".


10 kommentarer:

  1. God morgen, Henri!

    Enig at det er merkelig med disse trendene. det rareste er at alle insisterer på at de var først ute. "Jeg har alltid likt dådyr/ugler/retrotekstiler". Jeg er én av de som insisterer på at jeg var først ute. Men jeg har i alle fall selvinnsikt nok til å skjønne at jeg har blitt gradvis sugd med på noe jeg ikke helt har bestemt selv.

    Men hvilke dyr var det før? Jeg mener å huske at både øyenstikker og sommerfugler var hått en periode, men det er jp bare SÅÅÅÅ 1999 med sommerfugler, liksom!

    Jeg tenkte å slå et slag for røyskatten! På tide at den blir litt populær.

    SvarSlett
  2. Fin blogg du har! Jeg har stusset på akkurat dette selv også, hvorfor akkurat de dyrene JEG digger har blitt så diggbare, hehe...Det er vel bare en konklusjon: Hvis det er en rettferdighetssans her i dyreverden, så må det jo bare være rett og rimlig at vi også går i fella en gang i blandt, og ikke bare dyrene...

    SvarSlett
  3. Vittig at vi skrev om dette samtidig. Rare greier med dette som blir moderne. Første gang jeg er innom bloggen din, men har lagt merke til tingene dine på epla, veldig fint uttrykk!

    SvarSlett
  4. Så fine illustrasjoner du lager!
    Takk for koselig kommentar inne hos meg forresten, det er veldig hyggelig.

    SvarSlett
  5. Haha, jeg likte klisje-øya.
    Dessuten er jeg veldig enig med deg i det med dyretrender. Jeg spår at trekanter blir den nye blogg-ugla:-) Har merket tendensene allerede. Blir spennende å se..
    Men det er jo ikke til å unngå at man blir litt bitt av samme trend-basill, når alle andre har noe fint får man jo litt lyst på det selv også:-)

    Ha en fin kveld, og takk for at du alltid har så hyggelige kommentarer:-)

    SvarSlett
  6. Hei på deg, takk for kommentar inne hos meg :) Her har jeg ikke vært før! Du lager veldig flotte illustrasjoner :) Jeg er også grafisk designer, men har jobbet mest med magasinlayout, litt "kjedeligere", hehe... ;) Visste ikke at Marc Jacobs hadde slengt seg på uglene også! Ikke godt å si hvor slike trender starter hen, men interessant innlegg, mon tro hva som blir det neste trend-dyret...? Eller kanskje det ikke blir noe dyr, NIB spådde f.eks at skyer kom til å bli de nye uglene ;) Ha en fin dag! Synnøve

    SvarSlett
  7. Oj så fin blogg! Och vilka sköna illustrationer, helt underbara. Du är syuperduktig. Den lilla kattboken är ju bara för söt, finns den bara på norska?

    Tack för din hälsning och så bra att jag hittade hit!
    Kram Sofia

    SvarSlett
  8. Jeg er så med på tankene dine....man blir både bevisst og ubevisst påvirket når man skaper...

    Veldig morsom og alvorlig den klisje øya. Me like ;)

    God fornøyelse på glassblåsing!
    Hit kommer jeg tilbake....mye spennende...Ses!

    SvarSlett
  9. Jeg har oppdatert koden, så om du gjør det samme vil du se at de innleggene som går inn under "ukens designer" blir silet ut.
    Om du skulle ønske å linke til et heeelt spesifikt innlegg, så kopierer du evt inn adressen som vises i nettleseren når du har klikket deg inn på akkurat dette innlegget, og erstatter det med de to stedene i koden hvor det står < a href="...." / >

    Var det slikt du mente?

    SvarSlett
  10. Tusen takk for visitt og kommentar på bloggen min :-) Ønsker deg en nydelig helg!

    SvarSlett