26.02.2011

Glassblåsing

Jeg har vært så heldig å få vært med på glassblåsing hos Vidgis Helmersen i to dager i forbindelse med Kragerø kommunes vinterferieaktiviteter.

Alle de påmeldte fikk blåse sitt eget glass, og vi ble tatt med på hele prosessen fra flytende glovarmt glass til et helt ferdig produkt. Vi laget både vaser, kopper og skåler i mange forskjellige varianter.

Det var så mange fine farger å velge mellom.


Her er det min flinke stedatter som får prøve seg på glassblåsing med god assistanse av Vigdis.


Dette er mitt ferdige glass, en liten vase. Litt skeiv, men sjarmerende! 


Vigdis har utsalg av sine nydelige glass fra sitt atelièr i Kragerø sentrum, hun  tar imot alle som har lyst til å prøve seg på å blåse glass selv, ta kontakt med henne på vigdis@helmersenglass.no om du er interessert. Det kan jeg virkelig anbefale!

5 kommentarer:

  1. :) Jeg har heller ikke hull, men MONOme sine øredobber er så visuelt vakre å se på...

    Så spennende å være med på denne prosessen fra begynnelse til slutt. Synes glasset ditt var fint jeg ;) Det er jo bare sjarmerende at det er skjeivt...Fin søndag! :) Siw

    SvarSlett
  2. Så morsomt, jeg vil også! Kult ble glasset! :D

    SvarSlett
  3. Hei!
    Så hyggelig at du la igjen en kommentar hos meg, slik at jeg fant frem til deg. Her inne likte jeg meg godt, ikke vanskelig å trykke på følg-knappen! Glassblåsing har jeg alltid hatt lyst til å prøve, nå fikk jeg enda mere lyst!

    SvarSlett
  4. Jeg kan virkelig anbefale glassblåsing, ja :-) Det var kjempegøy, regner med at jeg kommer til å ha en hel liten samling med skeive, sjarmerende kopper og skåler i løpet av noen år...

    SvarSlett
  5. wow! Det er herlig å lære nye ting. Synes glassblåsing virker krevende... Var selv på keramikkurs for noen år siden, det var veldig veldig kjekt! (jeg har også noen litt småskjeve hånddreide ting stående i huset...)

    SvarSlett